Més informació

Miquel:  619 83 73 50

David:  629 16 20 32

Com es duu a terme la transparència als ajuntaments?

La llei estableix les mateixes normes per als ajuntaments que qualsevol altra administració pública, i que pots consultar a la llei 19/2013. Es basa en els punts que veureu a continuació.



Obligació a subministrar informació
Els ajuntaments han de proveir:

Informació pública

Es publicarà a les seus electròniques o pàgines web i d'una manera clara, estructurada i entenedora per als interessats i, preferiblement, en formats reutilitzables. S’establiran els mecanismes adequats per facilitar l’accessibilitat, la interoperabilitat, la qualitat i la reutilització de la informació publicada així com la seva identificació i localització. Tota la informació serà entenedora, d'accés fàcil i gratuït. A més, estarà a la disposició de les persones amb discapacitat en una modalitat subministrada per mitjans o en formats adequats de manera que resultin accessibles i comprensibles.

Informació institucional, organitzativa i de planificació. Els ajuntaments hauran de portar un organigrama actualitzat que identifiqui els responsables dels diferents òrgans i el seu perfil i trajectòria professional. També els plans i programes anuals i plurianuals en què es fixin objectius concrets, així com les activitats, els mitjans i el temps previst per a la seva consecució. El seu grau de compliment i resultats s'han d'avaluar i publicar.



Informació de rellevància jurídica. Aquesta informació inclou:
- Les directrius, instruccions, acords, circulars o respostes a consultes plantejades pels particulars o altres òrgans en la mesura que suposin una interpretació del dret o tinguin efectes jurídics.

- Les ordenances i altres reglaments que s'estableixin.

- Els projectes d'ordenances i reglaments.

- Les memòries i els informes que conformen els expedients d'elaboració dels textos normatius.

- Els documents que hagin de ser sotmesos a un període d'informació pública durant la seva tramitació.

 

Informació econòmica, pressupostària i estadística:

- Tots els contractes, indicant també l'objecte, la durada, l'import de licitació i d'adjudicació, el procediment utilitzat per a la seva celebració, els instruments a través dels quals s'ha publicitat, el nombre de licitadors participants en el procediment i la identitat de l'adjudicatari, així com les modificacions del contracte. Igualment, seran objecte de publicació les decisions de desistiment i renúncia dels contractes. També es publicaran les dades estadístiques sobre el percentatge en volum pressupostari de contractes.

- La relació dels convenis subscrits, amb esment de les parts signants, el seu objecte, termini de durada, modificacions realitzades, obligats a la realització de les prestacions i, si escau, les obligacions econòmiques convingudes.

- Les subvencions i els ajuts públics concedits indicant-ne l'import, l'objectiu o la finalitat i els beneficiaris.

– Els pressupostos, amb descripció de les principals partides pressupostàries i informació actualitzada i comprensible.

- Els comptes anuals que s'hagin de rendir i els informes d'auditoria de comptes i de fiscalització.

- Les retribucions percebudes anualment pels alts càrrecs i màxims responsables de l'ajuntament.

- Les resolucions d'autorització o reconeixement de compatibilitat que afectin els empleats públics, així com les que autoritzin l'exercici d'activitat privada.

- Les declaracions anuals de béns i activitats dels representants locals, com indica la llei 7/1985.

- La informació estadística necessària per valorar el grau de compliment i la qualitat dels serveis públics.