Més informació

Miquel:  619 83 73 50

David:  629 16 20 32

La seguretat informàtica a l'administració pública

La importància de la seguretat

Juntament amb tot el que trobaràs escrit sobre administració pública en les darreres publicacions al blog, apareix un aspecte de la claredat en l'Administració que és summament important i potser, fins i tot, pugui semblar contradictori amb el principi de lliure accés a la informació: la salvaguarda i protecció de les dades personals, és a dir, la seguretat informàtica en l'administració pública.

Aquest és un aspecte d'una importància majúscula, ja que els sistemes informàtics de l'administració pública contenen informació personal i sensible sobre els ciutadans, la confidencialitat és evident, a més de gestionar tots els recursos i serveis públics que intervenen en els tràmits administratius públics. Per aquesta raó, l'Administració es protegeix de diferents formes contra qualsevol atac exterior o qualsevol vulnerabilitat interna.

El ENS (Esquema Nacional de Seguretat), estableix els paràmetres de la política de seguretat que s'han de seguir en l'ús dels mitjans electrònics per part de l'administració pública i els límits que protegeixen la informació que conté.

El ENS té la missió de garantir la confiança dels usuaris en l'ús de mitjans electrònics, i comença per la seguretat de les dades que es faciliten i de les comunicacions i tràmits que es poden fer a través de l'administració electrònica i les seves diferents aplicacions. Els seus principis bàsics són, entre altres, la seguretat, la confidencialitat, la disponibilitat i la conservació de les dades. Per tant, la mateixa Administració s'assegura que en la seva relació amb els ciutadans, es complirà amb totes aquestes premisses, i estableix per a això una sèrie de mesures de defensa.

Es tracta d'una estratègia de protecció de la informació i del mateix sistema, que funciona mitjançant capes superposades, de manera que si es produeix una fallada en una d'elles, es pugui reconduir l'incident amb la major rapidesa possible i, sobretot, sense comprometre ni posar en risc la resta del sistema, que ha de funcionar com si res. L'objectiu és minimitzar el conflicte originat i les conseqüències del seu possible impacte.

Tot això persegueix l'objectiu de proporcionar a l'actuació de l'administració pública al màxim nivell d'eficàcia i a l'Administració electrònica, un plus afegit de transparència, cosa que els ciutadans han de saber apreciar, i unir a aquest esforç de l'Administració, el seu interès i participació.