Què trobem darrera de l'administració electrònica?
L'Administració electrònica és la que utilitza les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) en els seus processos de gestió interns i en el seu tracte amb els contribuents. En tractar-se d'actuacions digitals, deixen un rastre que condueix a actuar a favor de la legalitat i la correcció. Això fa de l'Administració electrònica la premissa imprescindible per al compliment del copromís de neteja de totes les institucions públiques.
És l'arma perfecta contra la corrupció
Les actuacions polítiques i de gestió, en convertir-se en transparents, dificulten qualsevol acte corrupte. El rastre que deixa la intervenció sobre factures, informes i altres documents, queda emmagatzemat i per tant, és factible seguir-li la petjada. Al mateix temps, qualsevol indici d'il·legalitat és fàcilment detectable.
Facilita l'ús de l'arxiu electrònic
Afavoreix l'accés a tots els documents que integren l'arxiu i es converteix en un element troncal perquè l'Administració sigui transparent. Ha de ser accessible per a tothom, d'acord amb la participació 2.0.
El portal de transparència
Es tracta d'un portal d'Internet titularitat de l'Administració, i esdevé la seva seu electrònica. El portal condueix als usuaris a la documentació que conté l'arxiu electrònic. És l'eina que dóna compliment al principi de publicitat activa, l'obligació de l'Administració de divulgar tota la informació d'interès per a la ciutadania. Aquesta ha de ser fiable, veraç i actualitzada.
Participació ciutadana 1.0, 2.0 i 3.0
Participació 1.0: És la forma de participació clàssica, analògica. Inclou la iniciativa i consulta popular, l'assemblea ciutadana, les reunions amb entitats i associacions, la proposta de pressupostos participatius i també la bústia de suggeriments.
Participació 2.0: La relació amb l'Administració electrònica comprèn la informació facilitada a través de les xarxes socials de les institucions i les consultes populars electròniques.
Participació 3.0: En aquest cas, l'Administració electrònica està molt més organitzada, i els mecanismes a través dels quals la ciutadania pot interactuar són molt més sofisticats, comença pel portal de transparència i els diversos tràmits i consultes que poden realitzar-se amb aquest sistema.
L'Esquema Nacional d'Interoperabilitat (ENI)
La Llei de Transparència estableix que tota la informació que les administracions publiquin serà d'acord amb l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat, així com a les seves normes tècniques. Es tracta de la normativa que regula criteris com el del format de les aplicacions, la seguretat i la conservació de la informació.