La comunicació institucional és una de les professions que actualment tenen una major sortida professional. En el següent post trobaràs tota la informació que necessites saber sobre aquest tipus de comunicació.
La comunicació institucional
Podem definir aquesta comunicació com un conjunt de principis, regles, aplicacions i procediments de la comunicació la intenció és persuasiva.
Les institucions, mitjançant l'aplicació tant de recursos informatius com psicològics, persegueixen influir en els usuaris amb l'objectiu d'aconseguir una adhesió per poder distribuir i exercir poder, portant a terme el bé públic.
Aquesta tipus de comunicació, des d'un punt de vista intern, desenvolupa la identitat institucional per després transmetre-la l'equip que treballa en la mateixa i que busca generar credibilitat, empatia i rellevància de portes a fora.
Un organisme públic compta amb un òrgan de comunicació que és el responsable de vetllar que la societat i l'opinió pública estiguin a la diana de les decisions institucionals.
Quan l'administració posa en marxa diferents accions dins d'un marc democràtic, aquestes recauen sobre tota la ciutadania. Per tant, aquest procés s'ha d'adaptar a les conviccions, necessitats i aspiracions públiques.
El punt de partida d'aquesta comunicació rau en tenir coneixement de la pròpia identitat institucional. Des d'aquest punt, cal desenvolupar un pla de comunicació en el qual es plasmi que tot el que es digui, faci o reflecteix una imatge, una forma de ser. A la identitat es reflectirà tot allò que transmeti la institució. Gestionar aquesta identitat implica moltes altres disciplines entre les quals trobem: la comunicació corporativa, la gestió estratègica, les relacions públiques, el comportament organitzacional i el disseny.
No obstant això, aquestes disciplines poden patir alteracions per factors externs a l'entitat, però de la mateixa manera, poden ser generades dins de la pròpia institució.
La reputació i la imatge institucional configuraran la forma que té el públic de percebre una institució, actuant la reputació i la imatge com el judici i la figura respectivament sobre la imatge generada.
Relacionat amb la reputació institucional, els atributs que més es valoren són: l'autenticitat, la visibilitat, la diferenciació o la transparència.
És per això que tota la feina que duen a terme els professionals que es dediquen a la comunicació en les institucions, des d'un punt de vista d'integració de la comunicació institucional, ha d'estar enfocat a aconseguir una bona reputació i que aquesta estigui ben valorada a l'exterior.