Una bona mesura per evitar-ne la propagació.
Les crisis, les guerres, els desastres i les epidèmies han estat acceleradors o detonants de canvis en activitats humanes com el treball. Actualment, el brot de Covid-19 constitueix un desafiament de salut global. Des de la Xina el virus ja s'ha estès arreu del món.
Les autoritats sanitàries suggereixen que "és el moment perquè les empreses, els hospitals, els centres educatius i els ciutadans comencin a preparar-se". Davant d'aquest panorama moltes companyies han optat per mitigar el risc recorrent a la feina remota o treball des de casa per evitar que els empleats s'encomanin i propaguin virus.
Experiències en diferents països
A la Xina el brot de Covid-19 ha propiciat un experiment massiu de treball remot. Els empleats utilitzen plataformes virtuals per efectuar reunions, informar i seguir l'avanç de tasques amb els seus companys i responsables. També comparteixen informació sobre el seu estat de salut. En l'últim mes ha augmentat l'ús d'aplicacions i plataformes de suport a la feina mòbil, comunicació unificada, organització de contactes, videotrucades i missatgeria.
L'agència de publicitat més gran de Japó va anunciar l'última setmana de febrer que uns 5.000 empleats de la seva oficina central a Tòquio treballarien a distància, després que un empleat donés positiu en Covid-19.
Nancy Messonnier, directora del Centre Nacional d'Immunització i Malalties Respiratòries (NCIRD) nord-americà, ha suggerit recentment que les mesures pràctiques que les empreses poden prendre inclouen reemplaçar les reunions en persona amb videoconferències o conferències telefòniques i permetre que els empleats treballin a distància.
A la zona nord d'Itàlia -i una mica menys a la resta del país- moltes corporacions han donat als seus treballadors l'opció de realitzar les seves funcions habituals des de casa a través d'Internet.
A Espanya l'empresa Ericsson ha enviat de manera preventiva als empleats a treballar a casa després d'haver confirmat la infecció d'una treballadora croata.
D'altra banda, una coneguda operadora de telefonia ha enviat a 2.200 treballadors de la seva seu central a teletreballar en un simulacre amb doble objectiu: comprovar que la companyia es pot dirigir en mode remot i que les eines i mitjans informàtics dels seus treballadors són els adequats per treballar des de casa.
Altres empreses que estan aplicant mesures són Iberdrola, Endesa i BBVA. Moltes entitats han cancel·lat els viatges dels seus empleats amb origen o destinació a llocs de contagi.
A Irlanda, Google ha enviat a casa a 8.000 treballadors i Twitter ha recomanat a tots els seus empleats treballar des de casa.
Teletreballar no és només quedar-se a casa
Les solucions de teletreball que s'estan prenent davant aquesta crisi sanitària poden crear una finestra d'oportunitat per a la seva adopció de forma més generalitzada. Però fer-ho de manera precipitada comporta molts riscos.
A Espanya hi ha certes particularitats de la feina a distància recollides en l'article 13 de l'Estatut dels Treballadors que són d'obligat compliment. Entre altres coses, la llei determina que es tracta d'una activitat voluntària i que s'ha d'informar als empleats de les condicions en un acord escrit.
No obstant això, treballar fora de l'empresa no sempre és viable. No tots els oficis ni tots els llocs requereixen l'ús de telefonia, ordinador o Internet. Per exemple, la presència de l'empleat és necessària quan les tasques s'orienten a serveis com la neteja, l'hostaleria, la reparació d'automòbils, la construcció i el transport.
En cas que teletreballar sigui una opció, és més adequat utilitzar el concepte d'equip virtual de treball o EV. Aquest no només implica que el treball es realitzi a distància, sinó que també estableix una relació formal de cooperació d'equip entre l'empleat, el cap i els companys amb el màxim nivell d'interacció, comunicació i traçabilitat de tasques. A més, requereix l'ús d'eines col·laboratives, amb mètriques d'avanç i rendiment sobre els objectius plantejats.
L'ús d'equips virtuals de treball ha estat natural en empreses amb projectes de desenvolupament de programari distribuïts globalment, pel fet que les eines TIC de col·laboració són quotidianes per a aquestes companyies.
Els EV també s'han utilitzat per anys en equips VOST (virtual operation support team) en agències de prevenció i mitigació de desastres, equips virtuals de crisi o equips virtuals d'institucions de protecció civil de molts països, on experts de diverses branques col·laboren de forma activa i remota en prevenir o solucionar emergències.
Pautes per a caps i empleats
Un paper important en els equips virtuals és el d'e-líder (líder digital o cap virtual) que utilitza eines digitals d'informació i comunicació per a dissenyar, planificar, delegar, comunicar, gestionar el treball i avaluar resultats.
Si els teletreballadors no tenen una guia i controls, es corre el risc que la feina surti malament o es lliuri tard, ja que cada empleat treballarà a la distància segons li sembli. El que no es mesura no es pot gestionar.
Els responsables de gestionar els equips virtuals han de fer un gran esforç en l'etapa de transició. Els e-líders han d'estar igual o millor preparats que els seus treballadors virtuals pel que fa a eines TIC per a l'ús efectiu i equilibrat dels canals de comunicació i col·laboració.
Han de tenir en compte alguns elements claus:
- Verificació de les condicions ambientals, ergonòmiques i tecnològiques de l'espai de treball del col·laborador remot per aconseguir un bon exercici. L'ús de vídeo de l'entorn constitueix un gran suport, però en ocasions viola la intimitat.
- Gestió de processos orientats a la feina com el disseny de les tasques i la seva interdependència, la seva comunicació, la seva coordinació i els ajustos tasca-tecnologia.
- Gestió de factors socioemocionals com l'estil de lideratge, la construcció de relacions, la cohesió, la confiança i l'apoderament dels empleats.
- Gestió d'horaris i temps amb els teletreballadors per trobar moments per a les tasques individuals i grupals.
- Mesura de la satisfacció dels col·laboradors.
- Mesura del rendiment dels empleats i de l'equip de treball.
Algunes consideracions per al treballador virtual o remot:
- Ha de tenir molt clares les tasques que li corresponen, els temps límit que té per realitzar-les i les regles que ha d'acatar. Normalment les tasques remotes s'assignen per objectius.
- En condicions ideals, qui opta per treballar a casa de manera total o parcial (alguns dies) ha d'haver demostrat prou maduresa en la seva tasca i habilitats que li permetin interactuar i respondre bé en forma remota.
- El treballador ha de separar els espais de convivència familiar de la seva responsabilitat laboral. El fet que s'obri un espai laboral dins de casa pot causar distracció i dificultat per establir límits entre el personal, el familiar i el laboral.
- El teletreballador, en la mesura del possible, ha de negociar l'horari diari que més li convingui d'acord a la seva realitat.
- La distància i la manca de caliu amb companys i caps genera moltes vegades pèrdua d'identitat del teletreballador pel que fa a la seva empresa i la solitud pot generar una desmotivació potencial.
- A més de ser bo en la feina que se li demana, l'empleat remot ha de manejar les eines tecnològiques d'informació i comunicació. També ha de lidiar amb una sèrie de factors o elements que no són tangibles o fàcilment mesurables: ètica, motivació, empoderament, comunicació, grau de virtualitat, confiança i lleialtat.
- L'acompanyament i la gestió de l'e-líder és molt important per aconseguir que l'aventura del teletreballador avançi en la direcció correcta.
Conclusions sobre teletreball i Covid-19
Davant l'actual crisi de salut les empreses intenten implementar solucions d'emergència. seguint l'estil de 'temps desesperats requereixen mesures desesperades'. Però és convenient recórrer a la base de coneixement existent sobre equips de treball virtual per poder gestionar d'una manera raonada i provada als empleats remots.
Convertir el treball presencial d'una organització en un virtual al 100% o en una barreja de tots dos comporta una sèrie de reptes tant per al teletreballador com per al líder d'equip virtual. Els desafiaments suposen ajustos durant l'etapa de transició que poden causar grans problemes de comunicació, confiança i resultats.
És aconsellable que les empreses que vulguin aplicar aquesta modalitat ho facin de forma gradual, combinant dies de treball presencial amb dies de treball remot. Els problemes laborals d'un equip presencial cara a cara empitjoren amb la distància, mai disminueixen.
Les noves generacions d'empleats (els nadius digitals) compten amb àmplies competències digitals, ja que tendeixen a aprendre i adoptar sense massa esforç les noves tecnologies. Si el líder tradicional vol evolucionar a líder remot, haurà de reconvertir-se en molts aspectes, al menys pel que fa als nous mitjans digitals i canals d'interacció.
El Covid-19 passarà en un temps, però l'experiència generada amb el teletreball en equips virtuals, organitzat amb bones pràctiques de gestió i col·laboració, unit a la incorporació del 5G, marcarà una nova era en les relacions laborals i les tasques per a les empreses que se sumin a aquesta evolució.
Font: EconomiaDigital.es
- Davant les indicacions de les autoritats i les recomanacions dels diferents organismes, degut a l'estat d'alerta provocat pel Coronavirus (Covid-19), des d'iPremsa prenem les mesures pertinents i tan sols seguirem l'activitat que ens permeti el teletreball -