Més informació

Miquel:  619 83 73 50

David:  629 16 20 32

Música i màrqueting: sons per connectar amb el client

La música té moltes aplicacions en el màrqueting i funciona a diferents nivells.

Entre els elements que es podrien considerar 'paratextual' a les campanyes de màrqueting, els que no són el missatge en si però que el rodegen, l'acompanyen i reforcen el seu significat, la música és un dels més destacats. La música té un potencial molt elevat per a transmetre informació, per establir vincles amb els clients o per assentar certs valors de marca.

Les companyies l'utilitzen de manera habitual i recorrent i a més l'usen com a palanca per moltes coses. És conegut, per exemple, el potencial de la música de fons com element de control dels fluxes de clients al retail. Els supermercats utilitzen música més suau a les hores vall per mantenir els seus clients dins de la botiga i recorreguen els passadissos i una altra més animada en hores pic en les que necessiten que els seus clients es comportin de manera més eficient.

Tot això succeeïx, a més, sense que els clients se'n donin compte, perquè la música és una d'aquelles informacions contextualsque es processen a un nivell subconscient.

Els estudis de neuromàrqueting han demostrat que la música que associem a certs moments de la nostra vida té un efecte tranquilitzador i també que la música influeix en els nostres estats emocionals, podent fer que estiguem més contents, més relaxats o més alegres.

Música per identificar a la marca

Per suposat, el poder de la música en el màrqueting no és solament com influeix en les nostres emocions i en com aporta significats d'una manera inconscient, sinó que també pot ser un element important com a contingut i com a experiència.

La música té que itnegrar-se en el contingut del màrqueting i convertir-se en part del mateix. És el que fan alguns anuncis que tenen cançons que es converteixen en icòniques, tot i que no siguin part del missatge de la marca, i que ajuden a transmetre els valors de la companyia.

Tan sol cal pensar en les campanyes d'Estrella Damm i com durant diferents anys van crear la cançó de l'estiu. També cal sumar-hi els jingles de marca i com van ser una de les formes més enganxoses de transmetre els missatges que les marques volíen vendre.

En els últims anys, moltes marques han començat a integrar l'audio en la seva estratègia de màrqueting creant audio logos que milloren la identificació de la marca. Els logotips sonors, que tenen des de Mastercard a BBVA passant per Mercadona, no són melodies ni soroll de fons, sinó un so que porta al client a pensar directament en la marca i en la seva identitat. S'han integrat en la idea de que el màrqueting per a fucionar al segle XXI cal que sigui multisensorial.

La música crea experiències

A tot l'anterior se suma la idea clàssica de que la música és una passarel·la per a les experiènciesi per connectar amb els clients a través d'elles.

És el que provoca que els festivals d'estiu es converteixi en un filó per a les marques o que la música hagi estat una de les eines per vendre als millenials. La música permet viure experiències, sentir-les i connectar profundament amb elles, el què ajuda a crear vincles més sòlids entre els clients i les marques. A vegades, la pròpia marca i els seus producteses converteixen en la peça base per a l'experiència musical.

A Espanya, El Corte Inglés acaba de llançar una campanya de màrqueting experiencial en la que ha utilitzat les xarxes socials per connectar amb els clients en termes musicals. La campanya, que han anomenat 'La música la pones tú', ha engegat a Instagram, on han demanat als seus seguidors que escullin la música que soni als seus centres comercials. Les cançons que els seus clients han demanat s'han agrupat en una llista de reproducció d'Spotify (amb ja més d'un miler de peticions musicals) i que es poden reproduir a la plataforma.

A això se suma que la companyia de retail està utilitzant la selecció com a fil musical. És la música que sona ara mateix als seus centres comercials repartits per Espanya, on han deixat la banda sonora a mans dels seus usuaris. A la presentació de la campanya, explicaven que buscaven com a 'objectiu interactuar amb els seus seguidors a les xarxes socials i potenciar la força de la música, que des defa temps forma part de la identitat de les campanyes de la companyia'. La gran part de les cançons que els consumidors han proposat son de pop espanyol, seguides per pop internacions i indie.

 

Font: PuroMarketing.com