Una bona estratègia per potenciar una zona en concret.
Dins del Place Màrqueting, el Màrqueting de Lloc, es compte amb moltes eines que es poden utilitzar per treure el màxim rendiment a la zona que es vol potenciar. Que una ciutat es converteixi en referent no és casual, al menys avui en dia. A més, cada emplaçament té unes característiques que es poden explotar al màxim. Com es pot fer?
¿Per què és tan important?
El Place Branding tracta d'aplicar els punts claus del branding a pobles, ciutats, regions o un país. D'aquesta manera s'intenta aconseguir conquistar als turistes, als nous veïns, aconseguir més inversors o millorar la reputació del lloc.
De la mateixa manera que qualsevol producte o servei, les ciutats, o qualsevol altre tipus d'emplaçament, tenen una imatge, una proposta valuosa, fins i tot un eslògan o un logotip. Diferents característiques componen el lloc i amb elles es vol atraure els turistes, i ressaltar per sobre d'altres llocs similars, que són competència directa.
En definitiva, cal tenir clar que ara per ara el món està totalment globalitzat i per això diferents llocs es disputen ser l'escollit per la major quantitat possible de persones, per passar les vacances, un cap de setmana, anar de compres o potser organitzar un esdeveniment. Per aconseguir-ho cal crear un bon Place Branding, o marca de lloc, que es refereix a totes les eines i estratègies que s'utilitzaran per crear una imatge de marca d'un emplaçament concret.
És una nova volta al branding, que es va utilitzar amb els productes, després amb els serveis, i més endavant amb empreses, organitzacions de tota mena i fins i tot amb partits polítics. Sembla lògic que les ciutats o països també vulguin utilitzar aquest recurs poderós. Si es fa de la manera adequada cada vegada tindran una major presència i resultaran una opció més atractiva per als turistes, els inversors i els propis residents del lloc.
A continuació mencionarem algunes claus del Place Branding, perquè encara es tingui més clar aquest concepte.
Claus del Place Branding
- Propòsit. Com a qualsevol altre projecte, una bona estratègia de Place Branding ha de comptar amb un propòsit clar, per saber quines accions s'han de posar en pràctica per aconseguir-lo. L'objectiu és comptar amb un lloc que sigui fàcil d'identificar i que perduri en la ment dels possibles visitants.
- Veritat. És cert que en el món del màrqueting es tendeix a adornar tot, el que en principi no té per què ser negatiu. Però és important que es vegi la ciutat tal com és, sense intentar transmetre una imatge que no és, ja que les mentides i una imatge que no sigui real no aconseguirà reportar cap benefici. Però a més, s'estaran desaprofitant altres possibilitats que ofereix.
- Pla de futur. Seguint la línia del punt anterior, si s'ha pensat en projectar una imatge que no és real, ¿per què no es converteix en realitat? És a dir, totes les millores que ens puguin atraure, podem ser temptats a dir que ja estan fetes, així que fes-les. Si s'optimitza el producte, s'augmentaran les vendes, funciona amb productes i serveis i també amb una ciutat.
- Ja està tot inventat? Cal ser creatiu i innovador. Crear noves experiències que altres vulguin viure, i que l'emplaçament sigui sempre el protagonista ajudarà a ser novedós.
- Implica a les marques. Si la ciutat va bé, les marques que s'emplacen en ella també. Cal fer veure a les empreses el benefici que comportarà per a elles el treball de Place Branding que s'està realitzant.
- Simplifica. Cal ser senzill, sense complicacions. Centrant-se en les coses bones que té la ciutat i destacar-les de manera simple, sense artificis i sense mostrar alguna cosa que no existeix.
- A llarg termini. Crear una marca de ciutat no s'aconsegueix de la nit al dia, excepte en casos molt concrets, així que caldrà plantejar una estratègia a llarg termini i anant introduint millores a mesura que s'avança. Amb paciència es veurà com es compleixen els objectius.
A banda dels punts anteriors, seguidament mencionarem una sèrie d'elements imprescindibles, que el complementen.
- Iconografia. Cada ciutat té uns elements propis amb els quals el públic la identifica. Cal associar la imatge de l'emplaçament a aquests elements. Si no els té, caldrà crear-los, però el normal és que sí hi ha alguna cosa que la caracteritzi, fins al poble més petit el té. La Torre Eiffel és París, la Porta d'Alcalá és Madrid, el Big Ben és Londres, la Sagrada Família és Barcelona, la Catedral de Girona, el pantà de Susqueda...
- Autenticitat. També cal jugar amb les característiques que mostren l'autenticitat del lloc, les seves platges, la seva gastronomia, el caràcter de la seva gent, l'oci...
- Per a tots. Cal tenir en compte que el Place Branding és per a tothom. Per als turistes, per als que resideixen per un temps per estudi, per als que la visiten per feina, per a qui la trien per fer oci... i per als que hi viuen tot l'any.
- Implicar a tothom. Per crear una marca de lloc és fonamental la implicació de tots dels que viuen a la ciutat, de les petites i les grans empreses, i dels organismes públics. D'aquests últims depèn que la ciutat estigui neta, que compti amb la infraestructura necessària i que sigui segura, per exemple.
- Vincle amb la ciutat. Les campanyes més eficaces del Place Branding se centren en generar emocions que creïn un vincle entre la ciutat i el públic, d'aquesta manera a'aconsegueix que aquest públic associï la ciutat a un sentiment concret.
Font: RCProjects.es
Fotografia: Enciclopèdia.cat