Més informació

Miquel:  619 83 73 50

David:  629 16 20 32

017, el número gratuït de l'INCIBE per ajudar en ciberseguretat

Un canvi per agilitar les comunicacions en matèria de seguretat a Internet.

A l'octubre del 2019, el director general de l'Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE), dependent del Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital, sol·licitava que el tradicional telèfon gratuït d'ajuda i consultes sobre ciberseguretat, el 900 116 117 fos substituït per un número molt més curt i fàcil de memoritzar, el 017, a l'estil d'altres línies d'ajut dels què disposem a Espanya.

Aquesta setmana, per fi, l'INCIBE va anunciar la posada en marxa del 017.

Es tracta d'una línia que segueix sent gratuïta i que està pensada per atendre les consultes i peticions d'ajuda de ciutadans i empreses de tot tipus i perfil, des de menors fins a pares i educadors. El servei funcionarà els 365 dies de l'any, en un horari de 9 del matí a 9 del vespre.

Un telèfon que pot ajudar molt en la conjuntura actual

En la seva presentació, l'INCIBE va posar especial èmfasi en el fet de que l'ajuda és totalment confidencial. Des de la mateixa línia, al web esmenten els tres grups o perfils als quals atendran dins de cada classificació:

1.- Els 'ciutadans', als quals assessora l'Oficina de Seguretat de l'Internauta (OSI).

2.- Empreses, a les quals se'ls hi resoldran dubtes relacionats amb incidències.

3.- Menors, pares i educadors, amb el programa 'Internet Segura for Kids (IS4K), que atén consultes que tenen a veure amb l'ús d'Internet que fan nens i adolescents.

La posada en marxa del 017 és especialment rellevant tenint en compte el context al qual ens trobem.

El ransomware segueix creixent, concretament un 77% a la primera meitat del 2019 (segons Trend Micro), i un 12% en el món empresarial (segons Symantec).

El CNI i el Centre Criptològic Nacional ja van advertir de l'onada d'atacs informàtics que s'estaven produint a finals de l'any passat, sent l'Ajuntament de Jerez un gran exemple. En el món de l'empresa, va ser molt rellevant l'atac de ransomware patit per la Cadena SER o a una consultora de la talla d'Everis.

Dins de la rellevància al 2019, tampoc podem oblidar els casos en augment del 'phishing', sobretot l'SMS massiu "de Correus". Rara és la persona que no coneix a diverses que l'han rebut, demanant diners en nom de l'organisme estatal.

 

Font: Genbeta.com