Més informació

Miquel:  619 83 73 50

David:  629 16 20 32

Tendències que marcaran el disseny web pel 2020

Major usabilitat i versatilitat, adaptant els continguts.

Si hi ha alguna cosa en evolució constant són les estratègies per arribar als internautes, per tal d'influir en els seus hàbits de consum i les seves opinions. Com va dir el baró Pierre de Coubertin sobre l'esperit olímpic dels Jocs d'Atenes en 1896, es tracta d'arribar "més ràpid, més alt, més fort": "citius, altius, fortius", amb un missatge globalitzat.

Les tendències que marcaran el disseny web per a l'any 2020 apunten a una major usabilitat, agilitat i versatilitat, adaptant els continguts a les possibilitats tecnològiques de la seva transmissió i als dispositius on es puguin veure reproduïts. Avui, més que mai, "el mitjà és el missatge", com afirmava el canadenc Marshall McLuhan al referir-se als mitjans de comunicació social en les albors del segle XX. Avui, més que mai, el món canvia més i molt més de pressa ( "citius, altius, fortius ...") i el comerç i els negocis han de recórrer als professionals de tot el país, així com de tot el món.

Aquests professionals de tot el país i de la resta del planeta són experts en disseny web, posicionament en cercadors ( "Search Engine Optimization", SEO) i en màrqueting en motors de cerca ( "Search Engine Marketing", SEM), que ajuden els negocis a estar a l'altura de les circumstàncies, a la "pole position" d'una carrera frenètica pel ciberespai. Avui, més que mai, cal fer això de "renovar-se o morir". Però renovar-se amb intel·ligència i assessorats degudament, perquè un sol error pot ser definitiu.

Web autogestionable, "landing pages", PWA ...

Ens hem accelerat amb les noves tecnologies i la globalització de tal manera, que amb prou feines hem pogut assumir una novetat quan arriba la següent amb una innovació encara més gran que ens sorprèn. El públic s'ha acostumat a això i en ocasions demana el que encara no existeix: la imaginació és tan fantàstica que supera, de vegades, a la realitat.

Les companyies tecnològiques es troben davant el repte de donar una resposta prou ràpida a totes aquestes demandes, quan sovint encara no han aconseguit desenvolupar els mitjans materials per fer-ho. I, encara que sigui indirectament, també aquesta situació suposa un repte per a totes les empreses en general, amb independència de quin sigui el seu sector d'activitat, i també elles, empeses pels seus usuaris, urgeixen a aquests professionals, per obtenir solucions a una realitat que no només és nova, sinó que evoluciona contínuament.

A aquest fenomen podríem anomenar-lo "tecnosociología", perquè s'estén a tots els aspectes del comportament humà, fins i tot al caràcter més íntim i personal. Qui no ho cregui, que pensi en el "ciber-sexe" o en quantes vegades ha parlat amb el seu fill més per WhatsApp que directament en persona, fins i tot estan els dos presents físicament a casa, o fins i tot asseguts a la mateixa taula durant el dinar o el sopar.

Ens hem instal·lat en el canvi i les avantguardes constants. Ja no val oferir el millor servei; cal oferir-lo el primer. Ja no serveix tenir una pàgina a Internet; cal posseir una web autogestionable; ja no n'hi ha prou amb obrir un comerç ubicat físicament en una ubicació estratègica i molt concorreguda d'una ciutat; cal obrir una botiga en línia i, amb ella, obrir-se a tot el món.

Tampoc és suficient la seu social més o menys luxosa d'una empresa; el que compta de veritat és una bona web corporativa. Ni funciona una campanya de màrqueting pensada magníficament, si el disseny de la seva "landing page" no respon a un desenvolupament web a mida, Apps i PWA (Progressive Web Apps) al servei dels usuaris.

Funcionalitat

Aquesta és la resposta a la situació descrita. Els projectes d'avui dia han de reunir unes exigències molt elevades de qualitat i usabilitat, amb capacitat suficient d' "aprendre" de pressa de l'experiència de l'usuari i saber respondre-hi. Tant és que aquests projectes siguin per a una botiga en línia, per a una pàgina web professional o per a una corporativa, la funcionalitat és bàsica, imprescindible per igual per a totes elles.

També han de complir uns estàndards de seguretat i velocitat. Però, sobretot, han de tenir un estil propi, que tinguin a cada projecte una personalitat que el distingeixi i, si pot ser, que ho faci únic.

És essencial el desenvolupament UX-UI: el disseny basat en l'experiència de l'usuari (UX); és a dir, el que sent a l'utilitzar un producte, recórrer a un servei o acudir al sistema, combinant aquesta experiència amb la interfície que utilitza: disseny UI; és a dir, disseny basat en el mitjà que permet la interacció amb aquest usuari.

Resulta imprescindible el disseny web "Mobile First": disseny adaptat als estàndards de Google (estàndards i algoritmes que canvien amb freqüència) i a les tendències de mercat, pensats per a la navegació mòbil, ja que el 2018 aquesta navegació mòbil va superar a la realitzada a través d'un ordinador. Són webs dissenyades i orientades als dispositius mòbils: disseny denominat "responsive", que ha de ser ràpid, que permeti la interactivitat i que, per descomptat, sigui un disseny llegible. Aquest punt és fonamental, fins i tot prioritari abans de plantejar-se l'aparença que la web pugui arribar a tenir a la pantalla d'un ordinador.

I, per descomptat, ha de ser un disseny veloç. No es tracta que l'expert faci el disseny molt de pressa, sinó que el que disseny permeti una velocitat de descàrrega de la pàgina en el menor temps possible, evitant descàrregues innecessàries. Una mala optimització de la pàgina fa perdre visites.

Continguts

No només la forma i la seva arquitectura tecnològica és important per a la web d'un comerç, un professional, una empresa o un negoci. També és important el fons: el que la pàgina digui, el contingut que ofereixi, la informació que aporti...

Una web dissenyada meravellosament, ràpida, "responsive" i amb interactivitat per l'usuari no aconseguirà estar ben posicionada en els cercadors (estratègies SEO/SEM), si el seu contingut és bàsic, sense originalitat o sense cap valor.

És l'equilibri entre "continent" i "contingut". Sovint es posen tots els esforços i bona part dels pressupostos d'inversió en els resultats "d'aparença", sense pensar en que és imprescindible tenir cura en el què la web ofereixi. Només amb missatges i informació originals i d'interès hi haurà un retorn del ROI, o retorn de la inversió realitzada en tots aquests esforços.

Els cercadors prevalen la qualitat. El principal d'ells, Google, va canviar el seu algoritme l'any 2011 per donar valor al que realment ho tingués. Es tracta d'un filtre denominat algoritme Panda que identifica continguts pobres i penalitza les pàgines que els publiquen.

Aquest algoritme Panda no deu el seu nom ni a l'ós homònim, ni a l'antivirus creat a Bilbao el 1990, sinó a l'enginyer de Google Navneet Panda, que el va desenvolupar.

Estar a la primera pàgina

Durant anys, i com a conseqüència de la freqüent "llei del mínim esforç", s'aplicava el "tallar i enganxar" que feia que infinitat de pàgines web diguessin exactament el mateix, fins i tot amb les mateixes paraules. Ara, entre l'original i les còpies, l'usuari es queda amb l'original i els cercadors menyspreen totes les còpies.

Un contingut únic és fonamental per estar ben posicionat, per estar en aquesta "pole position" de la cursa pel ciberespai, a la qual fèiem esment al començament d'aquest article.

 

Font: MarketingDirecto