Més informació

Miquel:  619 83 73 50

David:  629 16 20 32

Consells per aconseguir bons retrats de grup

Seguir-los t'ajudarà a obtenir resultats més òptims.

Fer fotografies de grup és una cosa que hem d'afrontar tard o d'hora, ja sigui en aniversaris i reunions familiars, o fotografies de casaments o com a imatge corporativa. I encara que les primeres poden ser situacions casuals en què el resultat no és gaire decisiu, a les últimes sí que serà necessari afinar molt perquè solen comportar força responsabilitat.

Per això, i perquè aquest tipus de preses van més enllà de demanar-li a les persones que s'ajuntin, cal assegurar-se que totes entrin dins de l'enquadrament i "resar" perquè cap surti amb els ulls tancats, i cal saber afrontar-les amb la necessària solvència, per la qual cosa us oferim un seguit de consells i recomanacions.

Hi ha molts factors a considerar en aquest tipus de fotografies, començant per la grandària de el grup. Lògicament no és el mateix un de quatre o cinc persones (nombre a partir de el qual ja vam parlar de foto de grup) que un de quaranta. La dificultat va creixent a mesura que augmenta el nombre perquè és complicat que tothom surti bé a la vegada, és més difícil dirigir a un elevat grup de persones i també hi ha més complicacions per aconseguir una composició harmoniosa.

Com trencar la regla dels terços de manera "acceptable"

En qualsevol cas, podem dir que per a una bona foto de grup hem de controlar diversos aspectes principals: l'escenari i la il·luminació, l'organització/composició, l'enfocament, l'equip i la tècnica.

Triar bé el lloc

Els retrats de grup no deixen de ser això, retrats, i per tant l'elecció del lloc no ha de ser a la lleugera (llevat que es tracti d'una foto casual) perquè és una cosa que condiciona molt la foto. Començant pel fons de la imatge, que pot tenir molta importància en un retrat d'aquest tipus (on no hi ha un clar centre d'interès) per la qual cosa és important que sigui atractiu i no apareguin elements retallats per les vores de la imatge.

Si estem parlant de grups molt grans el lloc on fer-les ens pot condicionar molt perquè necessitem un espai ampli on càpiguen totes les persones sense estretors i, si és possible, que totes apareguin en el mateix pla (o similar) de la imatge. Això pot portar-nos a triar llocs com escales o similars, que poden complir aquesta funció però no han de ser el més adequat, "estèticament".

Per això, davant la temptació de triar un lloc com aquest (si és que no té atractiu) hem d'intentar localitzar alguna cosa millor. La idea és, com a qualsevol retrat, que el lloc triat sigui un altre element de la foto i pugui aportar informació o caràcter a la imatge. Per això és interessant triar un terreny de joc si anem a retratar un equip de futbol o la porta de l'escola si es tracta d'un grup d'estudiants.

Ull amb la il·luminació

L'elecció del lloc té molta incidència en un altre aspecte fonamental de qualsevol foto: la llum. És un element que potser pot passar desapercebut però que pot condicionar molt el resultat, sobretot si es tracta de grups grans. I és que aconseguir que totes les persones que apareixen estiguin correctament il·luminades és important i gens senzill.

El millor és decantar-se per la llum natural, però (com en tot retrat) hem d'evitar la llum solar directa que crea ombres profundes i pot fer que els retratats apareguin amb els ulls mig tancats. Per això és aconsellable evitar les hores centrals del dia en jornades assolellades i escollir moments diferents on la llum incideixi aproximadament a 45º, o bé dies ennuvolats o zones d'ombra per aconseguir una il·luminació més matisada.

També podem recórrer a l'ús del flaix com a suport però normalment utilitzant algun tipus de difusor perquè la il·luminació sigui suau. De la mateixa manera, si hem d'utilitzar llum artificial és convenient recórrer a difusors, llum contínua o flaix de rebot. Finalment, en fotografies de grup cal anar amb compte amb la possibilitat que alguns dels retratats facin ombra als altres.

Component la foto

Un cop decidit el lloc i controlada la il·luminació, arriba el moment de compondre la presa, un dels aspectes clau de tota foto de grup a l'haver de manejar molts elements. Per això, és crucial col·locar-los bé i pensar en el grup com una cosa homogènia i no tant com un conjunt d'elements.

Així, és fonamental treballar bé amb els diferents elements perquè sigui molt més que un agrupament de persones davant de la càmera. Per a això hi ha moltes estratègies possibles, començant per situar al centre als possibles protagonistes si n'hi ha (com en el cas dels nuvis en un casament). Per descomptat no sempre funciona allò de "els baixets davant i els alts darrere", ni tampoc col·locar a la gent com en un equip de futbol (amb una fila davant de genolls i una altra darrere de peu).

Si és possible, davant la temptació de col·locar a les persones en diverses files és millor que estiguin en una sola i és recomanable que els més alts es situïn al centre perquè la composició tingui una forma similar al triangle.

Com i on enfocar correctament en una fotografia de paisatge

Si no queda més remei que recórrer a les files, hem d'evitar allò dels alts darrere i situar-los més aviat cap al centre, per seguir mantenint una estructura el més tancada possible. Per descomptat és molt important assegurar-nos que cap persona queda tapada pel de davant, per la qual cosa podem anar col·locant-los alternats de tal manera que els seus caps formin triangles imaginaris i que evitem un cap que sobresurt tímidament per sobre d'un altre.

Per a grups grans també sol funcionar la tècnica de col·locar els subjectes en diferents nivells (com les escales que esmentàvem), o bé que nosaltres mateixos ens situem a diferent nivell perquè hi càpiga tothom i, de passada, obtenir una perspectiva diferent i, segurament, més original.

Parlant d'això, depenent sempre de la major o menor formalitat de la presa que estem fent, és interessant que els personatges de la foto interactuïn entre ells, sobretot si són preses de família o amics, per obtenir composicions més atractives i fresques.

Organitzant al personal

Per aconseguir la composició harmoniosa de la qual hem parlat hem de tenir certes dots de comunicació i força empatia per organitzar a les persones que participaran en la presa. Aquí, per descomptat, depèn molt de la quantitat d'integrants, fins i tot de la relació que puguem tenir amb ells, però en tots els casos caldrà que el fotògraf prengui el control de la situació com a referent i interlocutor.

Des de col·locar a les persones segons la composició pensada fins mantenir-los atents perquè no es distreguin i mirin a un altre costat. És interessant crear un clima concret (normalment distès) de tal manera que tots els retratats mantinguin un mateix estat d'ànim: que tots somriguin o, per contra, tots romanguin seriosos.

Es tracta d'aconseguir que la gent estigui el més concentrada possible a la foto, per això pots recórrer a trucs com demanar-los que mirin a un punt concret darrere teu o avisar-los que faràs un compte enrere per fer la foto i demanar-los que no es moguin durant un segon.

És interessant fer diverses proves, sobretot en el cas de grups grans, i anticipar-te fent diferents fotos (i, per què no, fer servir el mode ràfega de la càmera) ja que pot ser que en el "moment decisiu" algú parpellegi.

L'actitud del fotògraf és crucial per a uns bons resultats. I és que, davant la situació de que a la gent li costa somriure a càmera, res més afavoridor que un fotògraf somrient i proper, que mantingui un ambient proper i distès, fomentant la diversió i proximitat.

Tècnica i equip

Tècnicament pot semblar que són preses senzilles, però si descuidem una sèrie de qüestions podem tirar per terra tot el que s'ha aconseguit en els passos anteriors. Començant amb l'equip, on no cal res especial però sí recomanar una sèrie de coses.

Pel que fa a les òptiques a utilitzar, aquest tipus de preses solen estar associades als objectius gran angulars, però tot depèn del plànol que vulguem captar. No és el mateix un retrat familiar, que es pot dur a terme fins i tot amb un objectiu curt, que un retrat de moltes persones on sí serà necessari comptar amb un objectiu amb un angle de visió molt ampli. També sol utilitzar-se el trípode i el disparador, sobretot quan es tracta de grups grans, perquè això facilita que el fotògraf pugui interactuar amb els retratats.

Referent a la configuració, és important utilitzar una velocitat d'obturació relativament alta (sobre 1/125 seg. al menys) per congelar als subjectes que apareixen en la presa. Lògicament no és el millor que hi hagi qui aparegui borrós a una foto de grup. De la mateixa manera, tampoc és adequat que apareguin subjectes enfocats i altres desenfocats, per la qual cosa és crucial anar amb compte amb la profunditat de camp de la foto.

Ull amb l'enfocament

Un dels principals errors que podem cometre a l'hora de realitzar una foto d'aquest tipus és que alguns dels components del grup apareguin desenfocats per una elecció errònia de la profunditat de camp. Ja hem dit que cal pensar en el grup com un tot, així que hem de assegurar-nos que tots els elements estan enfocats.

Això pot ser senzill en retrats amb poca gent, però pot ser molt complicat amb grups grans que calgui situar en diferents files. Per a aquests casos cal recórrer a diafragmes tancats (a partir de ƒ8) que assegurin l'enfocament en diferents plans, així com triar un punt d'enfocament adequat tenint en compte que la profunditat de camp sempre es sol estendre una mica per davant i cap a enrere del pla focal triat.

Així, tenint en compte que hem de fer servir diafragmes més o menys tancats i una velocitat que congeli possibles moviments, és fàcil d'imaginar que potser hàgim de tirar de ISO per fer la foto, encara que tot dependrà (lògicament) de la il·luminació disponible al lloc.

Consells finals

Com heu vist, lluny de ser senzilles, les fotos de grup requereixen de planificació i una certa metodologia per obtenir bons resultats. Començant per triar un lloc adequat als propòsits que busquem, amb una il·luminació correcta (que podem complementar) i continuant per organitzar la presa i compondre d'una manera harmoniosa per realitzar la presa d'acord amb els paràmetres més recomanables.

Però a més, també podem tenir en compte petits consells, com no escatimar el nombre de fotos que fem, tenir molta paciència o utilitzar accessoris (com una escala o cadires per "aixecar" a persones molt baixetes). Sol funcionar també mirar de ser creatius, per exemple demanant als retratats que donin un salt per capturar-los a l'aire, provar amb diferents angles o fer que els retratats es posin de diferents formes.

 

Font: Xataka Foto