Més informació

Miquel:  619 83 73 50

David:  629 16 20 32

Les 10 xarxes socials més visitades fa 12 anys

Facebook sobreviu, i la majoria han anat desapareixent.

Al començament del 2008, el diari El País publicava un article en el qual, amb dades de ComScore de desembre de 2007, parlava sobre l'aparent decadència de les xarxes socials generalistes. Google havia vist com els seus ingressos es frenaven i les seves accions baixaven un 25% i l'explicació semblava senzilla: "les xarxes socials no estan generant ingressos per publicitat tan bé com esperàvem".

"Cada vegada menys persones visiten xarxes com MySpace i Bebo i passen menys temps a Facebook, LinkedIn o Friendster", afirmava un text que plantejava la possible substitució d'aquestes plataformes per les xarxes socials 'verticals' o especialitzades per temàtica. Vist des de l'avantatge que donen els anys (una dotzena exacta d'ells, concretament) produeix un somriure pensar que des d'aleshores Facebook no ha fet més que créixer, que Twitter estava naixent en aquells moments i que Instagram no naixeria fins 2010.

Però, ¿quines eren les xarxes que atreien l'atenció dels internautes el 2007, i fins a quin punt s'assembla aquell rànquing a les preferències dels d'avui en dia?

1) Metroflog

Xarxa social nascuda a l'Argentina per tal de competir amb Fotolog copiant la seva fórmula d'èxit: pujar una foto diària al costat d'un breu comentari de text opcional, i poder indicar els nostres usuaris i fotos favorits. Al contrari que el seu competidor, permetia que altres usuaris comentessin les fotos sense necessitat de disposar de compte a Metroflog, només indicant 'nick' i correu electrònic.

2006-2007 va ser la seva etapa de més èxit, fonamentalment en l'àmbit hispanoparlant, però la seva popularitat va ser minvant a mesura que sortien al mercat xarxes socials sense límit d'imatges al dia, i va acabar tancant al 2015. Des de fa un parell d'anys està activa una xarxa social amb el mateix nom, però disponible a un domini .co (en lloc del .com original).

2) MySpace

Durant uns anys, aquesta xarxa social centrada en la difusió de música i vídeos va ser la referència a l'hora d'accedir a les noves tendències de la cultura pop. Creada el 2003, durant el període entre 2005 (data de la seva adquisició per News Corporation) i 2007 va ser la xarxa social més visitada al món sencer, arribant a sobrepassar en visites durant un mes al mateix Google (juny de 2006).

A l'abril de 2008 va ser sobrepassada per Facebook i va iniciar un declivi lent, i una ràpida successió de canvis d'empreses propietàries (el 2011 la va adquirir Justin Timberlake, tot i que no va ser capaç de reflotar el vaixell).

3) MSN Groups

Impulsada per l'èxit del MSN Messenger, aquesta xarxa social funcionava a través de la creació de grups no tan diferents del que podrien ser avui en dia els de Facebook: s'hi podia penjar missatges, imatges, arxius, etc., accessibles únicament per els membres d'aquestes comunitats.

Aquesta xarxa social va ser tancada només 2 anys més tard per Microsoft i substituïda pels Windows Live Groups (tot i que els grups MSN no van ser migrats a la seva successora, sinó a una xarxa social aliena a Microsoft: Multiply). Al costat de Messenger, un exemple del tren social que va deixar passar Microsoft.

4) Badoo

El 2007, Badoo comptava amb només un any de vida, i la seva proposta ens sonarà familiar: l'usuari triava entre persones geogràficament properes a ell, i decidia (en base al que presentava al seu perfil personal) si li agraden o no i, si el sentiment era mutu, la xarxa social els posava en contacte.

Va arribar abans d'hora (abans dels smartphones) i quan va desembarcar Tinder, amb una proposta més explícita del tipus d'amistat' buscada, es va quedar amb el lideratge d'aquest tipus de xarxes. Badoo, però, segueix existint com app i mantenint el tipus.

5) hi5

Estar completament disponible en espanyol va permetre que aquesta xarxa social nascuda el 2003 regnés en l'àmbit hispanoparlant cap al 2005 (on concentrava la major part dels seus 70 milions d'usuaris de l'època).

Va ser capaç de mantenir el tipus davant MySpace però, com el seu rival, va patir força després de l'ascens de Facebook, sense que servís de gaire el seu intent de reconvertir-se en plataforma de jocs socials. Segueix existint, i es proclama com "La xarxa social per conèixer a noves persones :)".

Els llocs 6-10 del Top

6) Tuenti: Va néixer a Espanya el 2006 i ràpidament va tenir un gran èxit entre l'edat 20-30 del nostre país, aconseguint collir fins a 15 milions d'usuaris actius i convertint-se en "el Facebook espanyol'. Però va durar molt poc: quan aquesta generació va madurar, van migrar a Facebook, i no va aconseguir connectar amb els més joves. Telefónica la va comprar, va tancar la xarxa social i va convertir la marca en una OMV.

7) Bebo: La informació de Comscore publicada per El País el 2007 inclou una dada estranya: una xarxa social anomenada 'Dada' al 7è lloc, de la qual no s'ha trobat res. Pel context, entenem que és una referència a Bebo, una xarxa social que va intentar competir amb MySpace just a l'etapa de més èxit i que no oferia major novetat que la seva integració inicial amb Skype.

8) Facebook: Sorprenent vuitè lloc per a aquesta plataforma nascuda el 2004 i que, des de 2008, es convertiria en la xarxa social de referència tant a Espanya com a la resta de món.

9) Xing: Xarxa social professional d'origen alemany, el seu èxit a Espanya va ser anterior al de Linkedin (si bé les dues xarxes van néixer al mateix temps, el 2003). Va arribar a tenir una oficina a Espanya, però va acabar desapareixent per culpa del seu competidor.

10) nVivo.es: Tuenti no era l'única xarxa social d'origen espanyol del Top. El seu creador definia NVivo com "una xarxa social per a amants de la música en directe [...] en la qual tant artistes, sales promotores i fans publiquen els detalls dels seus concerts". Fa 3 anys, Wegow la va comprar i absorbir.

 

Font: Genbeta