Una creació amb el seu procés corresponent.
La falca de ràdio és un format de publicitat on juga un únic sentit: l'oïda. Al prescindir de la resta de sentits, sobretot de la vista, hem de fer més èmfasi en certs factors per aconseguir un anunci de ràdio eficaç.
L'objectiu de la falca publicitària és el mateix que el de qualsevol anunci: impactar en l'oient perquè recordi el nostre producte o servei en el moment que ho necessiti.
Els factors principals per aconseguir un bon anunci de ràdio seran:
- La idea
- La locució (locutor)
- La música
- Els efectes de so
Si aconseguim l'harmonia entre aquests components, aconseguirem l'èxit en la nostra falca publicitària.
La idea publicitària
Primer s'ha d'elaborar el briefing de la campanya publicitària. Al briefing s'han de detallar com a mínim els objectius de la campanya, el públic al qual es destina la promoció, l'estratègia que utilitzarem, els mitjans amb què comptem, els missatges claus que volem difondre, un eslògan de la campanya i el pressupost de què disposem.
A partir d'aquí, entren en joc la creativitat, la imaginació, l'experiència, la memòria... Una pluja d'idees és una bona fórmula per començar, sol donar resultats òptims quan combinem professionals de diferents àrees ja que els seus punts de vista seran diferents i això ajudarà a no estancar-se en una única idea.
Un cop tinguem una selecció de propostes comprovarem la seva viabilitat.
La locució per a una falca de publicitat
La locució ha de ser clara, brillant i present. Per aconseguir aquestes propietats hem de comptar amb un locutor professional, capaç de donar sentit a la locució realitzant les pauses necessàries, inflexions de veu i fins i tot canvis de registre per donar bona nota del missatge.
Hi locutors professionals amb grans dots interpretatius, factor molt important per aconseguir credibilitat en el missatge. Un locutor no només ha de tenir una bona veu i clara dicció sinó que ha d'entendre el missatge publicitari i adaptar-s'hi.
A iPremsa comptem amb grans professionals del doblatge i la locució, i música de llibreria.
L'enregistrament d'una falca de ràdio
L'enregistrament d'una locució per a publicitat ha de ser especialment curosa i perfeccionista ja que els pocs segons de durada de la mateixa requereixen alta qualitat i claredat.
L'ús de sistemes d'enregistrament especialitzats és imprescindible a l'hora de gravar locucions publicitàries. Des d'iPremsa comptem amb estudis professionals de gravació propis, els quals estan insonoritzats.
El micròfon de condensador ha de ser sensible, precís i sobretot fidel a la realitat. És important tenir cura de la relació entre el micròfon i la sala de gravació, ja que un micròfon no actuarà igual en una sala de gravació que en una altra. També és important fer servir en determinats moments sistemes antivent (antipop) per evitar efectes indesitjats.
El sistema d'escolta, els altaveus pels quals el client i el locutor escoltaran la gravació han de tenir una resposta lineal i, al igual que el micròfon, han d'haver estat escollits en funció de la resposta de la cabina de gravació.
La música per a una falca publicitària
Seleccionar música de llibreria per a una falca publicitària o bé compondre i gravar una música original és un dels factors decisius en la creació d'una falca publicitària per ràdio.
Els oients recordaran la melodia de la nostra falca de ràdio si aconseguim que la música i la locució vagin units i es converteixin en un. Per a això a iPremsa disposem d'un llistat de música de llibreria. A més, si no n'hi cap que encaixi, podem elaborar una melodia lliure de drets.
La dificultat rau en la selecció de la música, ja que un estudi de so pot disposar de milers de tracks de música diferents. El tècnic de so ha de ser capaç de seleccionar, seguint les nostres indicacions, la música que més s'adeqüi al nostre projecte.
El desavantatge d'aquestes composicions és que no són exclusives, i qualsevol podrà utilitzar aquest mateix tema musical per la seva espot, falca publicitària, audiovisual, etc.
El cover
Un "cover" és un nou enregistrament d'un tema musical ja conegut. És a dir, una versió al nostre gust d'un tema comercial. El cover és la forma més habitual d'acompanyar un anunci.
Efectes de so i ambientació d'un anunci de ràdio
És habitual en la publicitat utilitzar els efectes de so i ambients per a crear atmosferes realistes. D'aquesta manera aconseguim transportar l'oient o teleespectador a la situació recreada. Els sistemes de creació moderns de so sintètic ajuden en molts casos a aconseguir efectes de so especials. En altres casos se sol recórrer a l'efecte de llibreria especialitzats, gravats per especialistes, però sempre dependrem de la feina tradicional de creació d'efectes: els anomenats efectes sala.
El professional efectista és aquell capaç de gravar sons dins d'una cabina de gravació partint de tot tipus d'artefactes quotidians, generant així sons adaptats a les exigències del projecte. La imaginació i creativitat de l'efectista aconseguirà recrear atmosferes inimaginables dins de la sala de gravació.
Amb tots aquests recursos s'aconsegueixen els efectes ràfega, efectes per crear escenaris i situacions, efectes ambientals, etc.
Font: VocesdeCine