Amb el canvi d'any a sobre, va bé conèixer-les.
El perfil del consumidor segueix evolucionant cada any a passos enormes. Cada vegada és més digital. Influenciat per l'ús d'Internet, pel mercat global i sobretot per una major consciència sobre aspectes i valors morals. Avui en dia l'exigència sobre una companyia és altíssima. Ja no val qualsevol cosa. La fi no justifica els mitjans per al consumidor del 2020.
Aquesta previsió és la que marca per sobre de totes les coses les diferents estratègies de comunicació de cada empresa. Coneix les tendències de comunicació de 2020 i arriba a aquest consumidor digital pel qual totes les empreses es barallen.
El SEO tradicional ha mort
Ja no val crear contingut ple de paraules claus i buit de valor. Ni Google ni els consumidors accepten aquestes estratègies. Mai el Page Rank ha estat tan integrat i necessitat pels departaments de màrqueting.
És per aquest motiu que el PR SEO s'ha tornat vital per a les companyies. No es tracta només d'aparèixer el primer en els resultats de cerca. Ara a més, cal transmetre valor, notorietat i per sobre de tot, confiança.
Per a això cal aparèixer com a líder d'opinió en els mitjans de comunicació, transmetre els valors de marca en altres espais, aconseguir recomanacions, valoracions i aportar coneixement en altres fòrums, webs, blocs o xarxes socials.
El PR amb el seu servei en els mitjans guanyats (Earned Media) avui en dia s'ha tornat una eina insubstituïble per als departaments de màrqueting. La importància que terceres persones (ja siguin mitjans de comunicació, influencers, usuaris o qualsevol altre) parlin i bé d'una companyia, ofereix la reputació necessària per guanyar-se la confiança de futurs clients.
Tendències de comunicació
A més de la part de notorietat i reputació, els beneficis del PR afecten directament a altres estratègies de màrqueting com és el posicionament SEO a través d'enllaços externs d'autoritat.
Precisament aquest valor del PR SEO es pot observar en aspectes tan importants com el linkbuilding. On una estratègia de màrqueting en línia de pagament s'encareix, la comunicació amb un bon contingut permet aconseguir backlinks d'alta qualitat, autoritat i visibilitat. Un altre aspecte que converteix les relacions públiques en el nou SEO i les converteix en una clara tendència de comunicació per a 2020.
Contingut digital: el consum en massa
Seguint amb la importància de la comunicació a la frontera del màrqueting de les empreses, el PR és essencial per a la creació de contingut digital de qualitat. Avui dia això és la betzina de qualsevol estratègia de màrqueting.
El contingut posiciona i garanteix visibilitat per a les marques. Contingut en qualsevol format, ja siguin textos, fotos, vídeos o podcast. La comunicació s'encarrega de posar altaveu, de difondre a escala i d'atorgar notorietat i visibilitat.
Vivim en una era en què el consum de continguts és altíssim i per això qualsevol empresa ha de treballar aquest aspecte.
Tecnologia per escalar la comunicació
Com no podia ser d'una altra manera, la tecnologia seguirà marcant les tendències de comunicació per al 2020. Cada any apareixen noves eines que permeten segmentar, arribar a més públic i conèixer-lo millor.
La tecnologia s'ha convertit en una eina per escalar la comunicació de les empreses. A més, el fàcil accés a ella i que cada vegada és més assequible econòmicament permet que qualsevol empresa pugui fer ús d'aquesta tecnologia per millorar i potenciar la comunicació eficaç de l'empresa.
Eines de CRM per poder segmentar els contactes, tecnologia de mapatge d'interès, eines de seguiment de clipping i de mencions tant en mitjans de comunicació, webs, fòrums o xarxes socials. També hi ha eines per connectar amb periodistes, per conèixer els seus interessos o fins i tot portals on es publiquen les seves necessitats.
En definitiva la tecnologia apropa a la marca tots els aspectes de la comunicació i permet conèixer i accedir a informació per prendre les millors decisions en base a aquestes dades. Mesurar l'engagement amb el públic serà fonamental per a qualsevol estratègia.
Lluita contra les Fake News i Fake Reviews
Una altra de les tendències de comunicació per al 2020 serà la lluita contra les Fake News i les Fake Reviews. I és que en plena era digital, quan el procés de compra s'inicia a Internet buscant informació sobre un producte o servei, aquest tipus d'aparicions falses s'han convertit en l'enemic públic número 1 de les marques.
Grans marketplaces com Amazon o portals com Tripadvisor destinen milers de milions d'euros per combatre el frau de les Fake News i Fake Reviews.
Aquest tipus de continguts fraudulents fan perdre milers de milions d'euros a tot tipus de marques no només online sinó tradicionals. Una crítica manipulada o una notícia falsa sobre una companyia perjudica greument la seva supervivència i per ells les companyies hauran de prendre el control d'aquest tipus de continguts en tots els canals.
En les tendències de comunicació de 2020 veurem com les marques s'enfronten a les Fake Reviews i Fake News invertint en la seva pròpia reputació a través de la comunicació i el PR.
comunicació Omnicanal
En l'últim tram d'aquest any ha començat a escoltar-se més la paraula omnicanal i és que sens dubte serà una de les tendències per al 2020. Es tracta d'estar presents en els diferents canals on es trobi cada públic però adaptant el missatge a cada un.
Així un contingut pot mostrar-se d'una determinada manera en un web a Internet, o d'una altra més visual a Instagram. Sempre quedant el client en el centre de tota l'estratègia.
És important diferenciar entre multicanal (estar en tots els canals) i omnicanal. Aquesta última estratègia el que permet al client és continuar la seva experiència d'un canal a un altre adaptant precisament el tipus de canal.
Conclusió a les tendències de comunicació per aquest 2020
En definitiva, les tendències de comunicació del 2020 estaran marcades per una necessitat real de les empreses de ser transparents per poder mostrar-se com un portaveu amb autoritat. Les empreses s'han d'esforçar en aquests conceptes i utilitzaran els diferents canals per connectar amb el seu públic.
Per a això tindran al seu abast les millors eines i la millor tecnologia que mai abans s'ha pogut tenir. Tecnologia que podran utilitzar per conèixer bé al seu públic, comprendre les seves necessitats però també la seva forma d'entendre un mercat global que ha canviat amb el canvi de mentalitat d'aquest públic final.
En aquest sentit giraran les estratègies que seran més transparents que mai. El PR emergeix com a nou SEO però el contingut seguirà sent el rei. Un contingut capaç de connectar, aportar valor i posicionar-se a Internet. No només amb un contingut propi (Owned Media) sinó amb un contingut omnicanal (social media) i sobre tot guanyat (Earned Media) tant en els mitjans de comunicació com a mitjans de terceres persones i prestant especial atenció a les malintencionades Fake News i Fake Reviews que tantes seqüeles han deixat ja a marques que no van prestar atenció al seu valor.
Font: IEBSchool