Nous conceptes que apareixen dins del món del màrqueting.
El debranding és el nou gran avenç en màrqueting, encara que sembli un pas complicat. Quin pensament inicial et ve a la ment al pensar en els teus productes preferits? Generalment recordes els seus noms de marca. Encara admetent el fet de que els productes es reconeixen per les seves imatges de marca o logotips, moltes empreses s'estan acostant a l'estratègia de debranding.
En lloc d'utilitzar la seva marca o logotips, els productes i serveis es vendran sense marques ni logotips. Aparentment, eliminar una marca coneguda d'un producte o una empresa és una estratègia de màrqueting adequada, ja que fa que la marca sembli menys corporativa i més orientada al consumidor. Aquesta estratègia s'ha fet popular a les empreses que volen expandir el seu negoci i diferenciar-se de les altres.
Què és exactament el debranding?
Debranding vol dir bàsicament promocionar el teu producte sense el logotip o la marca. En un sentit més ampli, és un procés de desorganització corporativa en el qual una empresa elimina la seva marca o logotip del seu material de màrqueting.
L'estratègia clau de l'eliminació de marca és amagar logotips comercials i fins i tot les marques. Una estratègia que sol ser adoptada per aquells que desitgen centrar-se més en el consumidor. A més, es pot dir que s'elimina el logotip dels seus productes per augmentar les vendes i el compromís del client. Perquè la intenció d'eliminar el logotip és fer la comunicació menys corporativa i més personal.
Certament, el debranding atraurà l'atenció dels clients, centrant-se en l'experiència de marca, que és el plat principal per a tots els venedors. Inicialment, les marques es feien servir per a promocionar els productes.
Però ara l'escenari ha canviat i tots els especialistes en màrqueting utilitzen el debranding per promocionar els seus productes o serveis. Alguns dels exemples més destacats són Nike, Coca-Cola, Stella Artois o Starbucks.
Tipus de debranding
En general, el debranding es classifica en alguna d'aquestes categories:
A.- Eliminació completa del logotip
Aquest tipus de debranding inclou l'eliminació del logotip de l'empresa per a una campanya de màrqueting específica. El millor exemple d'aquest tipus és Coca-Cola. En lloc d'utilitzar el nom de la marca per a màrqueting, van utilitzar 150 noms comuns per a finalitats de màrqueting.
B.- Eliminar el nom de l'empresa
Es tracta d'eliminar el nom de l'empresa i simplement mantenir altres símbols per identificar les marques d'alguna manera. Starbucks va adaptar aquesta estratègia i va eliminar el seu nom de la seva tassa de cafè al Regne Unit, simplement deixant el símbol de la sirena.
Amb el pas el temps, el personal d'Starbucks va adaptar una estratègia més, en la qual solien preguntar els noms dels clients perquè els seus noms es poguessin escriure a les tasses per endur, amb la frase "We are Starbucks. Encantats de conèixer". Això es va implementar per fer que els seus serveis fossin més personals i menys corporatius.
Com fer debranding correctament
1.- Els productes han d'estar "madurs"
La teva marca ha de ser capaç de presentar els valors i beneficis dels productes i serveis als clients. Així, fins que la teva marca no es faci un nom al mercat, no capturarà una relació a la ment del consumidor. I quan s'implementi l'estratègia d'eliminació de la marca, ja tindràs el teu forat i seràs prou conegut com perquè el debranding funcioni.
Per exemple, Nike era una marca madura quan va seguir l'estratègia de debranding, i va ser un èxit. Va anar eliminant del seu logotip el nom comercial 'Nike'.
2.- La marca s'ha d'adaptar als futurs canvis
Després de la maduresa de la marca, la segona cosa més important és que la marca ha de ser adaptable als canvis. Així, dissenya un logotip de tal manera que, si cal, es pugui canviar en el futur.
La flexibilitat és el més important a les marques. Si la teva marca no és flexible, pot tenir un efecte negatiu per duplicat. Això pot afectar al posicionament i també a la rendibilitat. D'aquesta manera, perdràs la credibilitat.
3.- Associa sentiments emocionals amb la teva marca
Algunes marques tenen sentiments emocionals associats amb elles, i si aconsegueixes fer-ho amb la teva, serà molt més fàcil implementar el debranding. Aquest és el cas d'Apple. L'amor pels seus productes i la fidelitat els permet que facin amb la seva característica poma el que vulguin.
4.- Sigues transparent
Per adaptar l'estratègia d'eliminació de marca, cal mantenir la transparència de la teva empresa o marca perquè, en cas que l'adaptació no tingui èxit, no tingui cap impacte negatiu en els consumidors.
5.- Has de ser simple i real
Una de les coses més importants és mantenir la teva estratègia simple i breu perquè si optes per una de llarga durada, serà més difícil la posada en marxa.
D'altra banda, tampoc compliquis el disseny del teu logotip o imatge, ja que en cas que es requereixi algun canvi, puguis fer-ho sense patir. El millor exemple de mantenir un símbol simple és el de Nike.
Font: Antevenio