Cal tenir-los en compte per mantenir-los ben lluny.
La comunicació efectiva es dóna quan un pensament o un sentiment es transmet de manera que el receptor els comprèn igual que l'emissor. No obstant això, el missatge que arriba al receptor poques vegades és exactament el missatge puntual que l'emissor preten comunicar.
Ens podem trobar amb uns factors que facin distorsionar el missatge en el seu camí de l'emissor al receptor.
1. No tenir objectius en la comunicació
Saps abans d'establir una conversa amb algú quin és el teu objectiu? Sobretot si et dediques al món de l'empresa o de l'emprenedoria, tenir objectius a l'hora de comunicar és bàsic. La fet entre tenir i no tenir objectius en la comunicació pot marcar la diferència entre tenir o no èxit en el teu projecte empresarial i entre aconseguir o no una comunicació efectiva.
2. Ignorar la intenció positiva de l'altre
A vegades, enmig d'una conversa, solem pensar que l'altre passa olímpicament del què li estem explicant. Tenir en compte la seva intenció positiva és el millor que es pot fer.
3. Pecar de falta de flexibilitat
"Si no m'entenen, és perquè no m'estic explicant. Així que si vull que m'entenguin, he d'explicar-me d'una manera que m'entenguin ". Si vull que m'entenguin, no em queda més remei que fer-me entendre, així que he de trobar la manera per arribar al meu interlocutor.
4. Utilitzar un canal equivocat
Cada un de nosaltres en tenim un preferent. Parlar amb una persona que, per exemple, és visual des del canal auditiu pot generar escenes bastant horroroses. El primer, cal conèixer el teu canal preferent i, el segon, aprendre a accedir al dels altres.
5. Interrupcions que impedeixen l'emissor comunicar
Aquesta és la distorsió més comú en qualsevol conversa que puguem tenir en el dia a dia. Quantes vegades has estat parlant i no t'han deixat acabar de dir el que volies? Una bona tècnica a emprar pot ser la del rapport. El rapport es tracta de crear energia compartida amb la persona amb la qual estàs mantenint una conversa, adequant gestos i reaccions idèntiques.
6. Manca d'autenticitat i d'assertivitat
Quan deixem de ser autèntics ho nota la persona que tenim davant. Així doncs, cal parlar des d'un mateix, sense impostures i sense voler ser més o menys del que som. Sentir la connexió amb el què es diu, ni més ni menys. Així hi haurà una comunicació efectiva real.
7. Excés de 'jo' o de 'tu'
La comunicació efectiva és com un ball. Si parlen dues persones el recomanable és que, igual que quan es balla en parella, es vagin donant el pas de forma natural i fluida. Què passa quan parlem amb algú i prestem massa atenció a qui tenim davant? Doncs passa que aquí deixem de prestar-nos atenció a nosaltres. Hi ha un excés d'empatia. Si l'atenció està basada en el 'jo', aquí som antipàtics. La tercera versió d'aquesta distorsió seria l'apàtic, que no aporta atenció a cap d'aquestes persones. L'ideal: l'equilibri entre l'atenció a tu mateix i al'altre.
Aquestes són les principals distorsions que impedeixen una comunicació efectiva. Si es tenen en compte i es vanposant en pràctica al dia a dia, s'arribarà a aconseguir una comunicació cada vegada més efectiva.
Font: Viventi